Decathlon en Basketball Belgium gaan een nieuw strategisch partnership aan. Het Franse sportmerk wordt voor de komende vier seizoenen de officiële kledingleverancier en merchandising partner van alle Belgische nationale basketbalploegen. Zowel op als naast het veld zullen de Belgian Lions, de Belgian Cats, alle jeugdteams en de 3×3-selecties voortaan aantreden in outfits met daarop het Orbit-logo van het Franse sportmerk.
De Belgian Cats – regerend Europees kampioen en vierde op de Olympische Spelen – krijgen de eer om als eerste in de nieuwe uitrusting te spelen. Tijdens de oefeninterland tegen Italië op 23 mei in Bergen zullen ze op het parket verschijnen in hun nieuwe outfit. De Belgian Cats starten daar hun voorbereiding op het EK 2025, waar ze hun Europese titel zullen verdedigen. Ook naast het veld zullen alle nationale ploegen steeds outfits van Decathlon dragen.
“We zijn verheugd met deze langetermijnsamenwerking”, zegt voorzitter van Basketball Belgium, Jean-Pierre Delchef. “Decathlon is een ambitieus bedrijf dat sportartikelen ontwerp en verkoopt. Het biedt nieuwe mogelijkheden, zowel online als in de winkel. Hun sterke marktpositie biedt tal van voordelen voor onze fans, die nu nog gemakkelijker toegang krijgen tot de gloednieuwe uitrusting van onze nationale teams.”
Recordaantal spelers
Het succes van de Belgian Cats, Lions en 3×3 laat zich steeds nadrukkelijker voelen bij lokale clubs. Nooit eerder betraden zoveel spelers de Belgische basketterreinen. Clubs in alle hoeken van het land zien hun ledenaantallen stijgen, met opvallende pieken bij meisjes. De afgelopen 7 jaren groeide het aantal vrouwelijke leden met maar liefst +35%, een historisch record. Ook de jeugd is massaal gewonnen voor het spel.
“Iedereen voelt dat de Belgian Cats, de Lions en de 3×3 iets hebben losgemaakt in ons land”, zegt Vincenzo Verhoeven, leader professionele partnerships bij Decathlon België. “Ze zijn nationale rolmodellen geworden – vooral voor meisjes en jongeren die zichzelf herkennen in hun speelstijl, doorzettingsvermogen en teamspirit. Basketbal is voor ons één van de prioritaire sporten in België. Dat we opnieuw de nationale ploegen mogen kleden, is niet alleen een eer, maar ook een blijk van ons engagement om de sport op elk niveau te ondersteunen en beter te proberen maken – van de speelplaats op de basisschool tot op het internationale podium. Topproducten maken kan enkel door samen te werken met toppers. Door de feedback die we krijgen van sterkhouders als Emma Meesseman, Julie Vanloo, Retin Obasohan en Thibaut Vervoort kunnen we onze producten nog beter maken”, besluit hij.
Logische stap in breder engagement
Dat de Belgische nationale teams de volgende jaren in outfits van Decathlon spelen, is een nieuwe stap in het ambitieuze engagement van Decathlon voor de basketbalsport. Decathlon levert alle uitrustingen van de 500 leden van de Belgische topclub Windrose Giants Antwerp. Op productniveau werkt het merk nauw samen met atleten om innovatieve materialen en ontwerpen te ontwikkelen en te testen. Recent werd ook een samenwerking aangekondigd met NBA-belofte Alex Sarr (Washington Wizards), die Decathlon als technische partner en exclusieve schoenleverancier koos. Bij ons speelt Belgian Lion Jo Van Buggenhout met schoenen van Decathlon.
De outfits van de Belgische nationale ploegen zijn vanaf juni te koop in de 15 grootste winkels van Decathlon en online.